Bonnie ”Prince” Billy, Nathan Salsburg og Tyler Trotter udgiver fællesalbummet Hear The Children Sing The Evidence d. 31/5
’På deres nye fællesalbum Hear The Children Sing The Evidence, har Bonnie ”Prince” Billy, Nathan Salsburg og Tyler Trotter indspillet coverversioner af to Lungfish-tracks – Maryland-bandet, der lavede post-punk i 90’erne og 00’erne, og som sammen udgav ti albums på Dischord Records.
Længderne på de to tracks svarer hver især til hvad der kan være på én LP-side, og varer omkring 20 minutter hver.
Hear The Children Sing The Evidence udkommer d. 31. maj på No Quarter / Playground Music.
Projektet her er blevet til på en usædvanlig måde: Da Salsburgs datter Talya var baby, sang han hende ofte i søvn i en gyngestol. En af disse aftener kom han i tanke om en sang han havde lært sig selv som teenager: ’The Evidence’. Salsburg fandt hurtigt ud af, at han kunne spille guitartemaet med en hånd, mens hans holdt Talya i den anden arm. Selvom originalen blot er fem minutter lang, kunne sangen forlænges ved at gentage mantraet i sangen, og på den måde kunne han lave sangen lige så lang, som han ønskede den skulle være; 10 minutter, 20 minutter eller endda en hel time. Salsburg fortæller:
“It was therapeutic and calming and just lovely for me. And it worked on her.”
Med tiden bevægede Nathan og Talya sig videre fra deres ritual, men Nathans vuggevise blev ved med at spøge i hovedet: “I find that lullabies stick more than anything else. Something about the liminal space between awake and sleep, and the way that they ease into the subconsciousness.”
Derfor foreslog han sine samarbejdspartnere Bonnie ”Prince” Billy (aka Will Oldham) og Tyler Trotter (fra bandet Watter), at de sammen skulle indspille en version med Salsburg på guitar, med Oldhams vokal og Trotter på trommemaskine og synths. De besluttede sig sammen for at lave endnu en version af en anden Lungfish sang, ’Hear the Children Sing’, så begge sange kunne udgøre et fuldt album.
For Oldham og Salsburg var det at lave forlængede versioner af de originale sange, et blik ind i Lungfish som band – især Daniel Higgs lyrik, der kan tilføre uendelige betydninger til en simpel frase som: “Oh the devil is a flower / Plucked from a cloud”.
Oldham fortæller:
“Each time through a single word might all of a sudden blossom. He puts things together with intentionality, so the more you embody them, the more they reveal and reward.” Salsburg tilføjer: “The words are constantly unfolding with every listen.”