Destroyer annoncerer nyt album Have We Met
I dag kan Destroyer annoncere Have We Met. Albummet er det trettende album fra Destroyer (aka Dan Bejar) og udkommer den 31. januar 2020 på Dead Oceans / Playground Music i Norden.
Første single, og første nye lyd fra bandet siden 2017-albummet Ken, har fået navnet ‘Crimson Tide’ og udkommer samtidig med album-annonceringen - med en tilhørende musikvideo. Singlen er inspireret af tidligere Destroyer udgivelser og er både rørende og melankolsk med rumlende bas og finurligt klaver.
Se den seks-minutter lange filmiske video til 'Crimson Tide', instrueret af David Galloway, her:
Se den seks-minutter lange filmiske video til 'Crimson Tide', instrueret af David Galloway, her:
Om albummets tilblivelse fortæller Dan Bejar fra Destroyer:
“It came together in such a crazy way – all equal parts ecstasy and terror.”
Den originale idé var nemlig at lave et Y2K album, men den idé blev hurtigt droppet igen. Derfor havde Bejar intet klart koncept før end han lod alle forventninger gå fra borde og begyndte at brainstorme.
“The record could have gone on and on, and the mixes kept evolving up until about a day before we sent them off to be mastered, which was also 48 hours before John and his wife went to the birthing centre, where their first child was born; our true deadline!” siger Bejar om albummets indspilnings-proces.
På Have We Met har Bejar igen spontant flettet sangtekster sammen, mens han slapper af i sofaen. Han har også brugt sangtekster der har været gemt væk i en årrække, og som er indspillet ved køkkenbordet. Det har resulteret i en lyd, der befinder sig mellem to Destroyer-verdener, både med antydninger til tidligere Destroyer udgivelser og til en nyere, afslappet, new-age-verden.
Efter tretten albums formår How We Met at lande mellem den velkendte Destroyer-lyd og et helt nyt musikalsk territorie. Atmosfæriske tilnærmelser af følelse og sted, ironiske one-liners, en strøm af energi og tematiske renselsesprocesser af den moderne frygt, leveres med en ubesværet ligefremhed.
“It came together in such a crazy way – all equal parts ecstasy and terror.”
Den originale idé var nemlig at lave et Y2K album, men den idé blev hurtigt droppet igen. Derfor havde Bejar intet klart koncept før end han lod alle forventninger gå fra borde og begyndte at brainstorme.
“The record could have gone on and on, and the mixes kept evolving up until about a day before we sent them off to be mastered, which was also 48 hours before John and his wife went to the birthing centre, where their first child was born; our true deadline!” siger Bejar om albummets indspilnings-proces.
På Have We Met har Bejar igen spontant flettet sangtekster sammen, mens han slapper af i sofaen. Han har også brugt sangtekster der har været gemt væk i en årrække, og som er indspillet ved køkkenbordet. Det har resulteret i en lyd, der befinder sig mellem to Destroyer-verdener, både med antydninger til tidligere Destroyer udgivelser og til en nyere, afslappet, new-age-verden.
Efter tretten albums formår How We Met at lande mellem den velkendte Destroyer-lyd og et helt nyt musikalsk territorie. Atmosfæriske tilnærmelser af følelse og sted, ironiske one-liners, en strøm af energi og tematiske renselsesprocesser af den moderne frygt, leveres med en ubesværet ligefremhed.