Per Vers er tilbage med programerklæring på singlen ’Firserbaby’

 

Af ord er du kommet, til ord skal du bli’e
blendet med beats fra vores lille kongerige…

Per Vers er tilbage med et nyt storværk, og dykker endnu engang meget, meget dybt ned i den danske musikhistorie. Fejrer alt det glemte guld der stadig ligger låst på lakskiver, som aldrig er kommet med over i streaming-alderen. Som kræver ikke bare en pladespiller at kunne høre, men også uendelig tålmodighed at finde på støvede loppemarkeder. Et bredspektret og ambitiøst albumprojekt, der startede med Knust Kunst i 2018 og som nu får en to’er. 

Singlen ’Firserbaby’ sætter scenen som en programerklæring for den nye omgang. 
Lyt til sangen her.

"Hvor passer jeg ind? Jeg er en hvid, blød mand men mine idoler er sorte, ‘hårde’ og vrede?” Det spørgsmål stillede Per Vers sig selv som ung. På eet langt, virtuost vers får Per Vers med ’Firserbaby’ fortalt hvordan hans ungdoms had til den danske popmusik, som han var omgivet af, langsomt blev afløst af en påskønnelse og en erkendelse af en instinktiv forbindelse, selvom den ikke matchede med selvopfattelsen som hardcore hiphopper. Han skriver blandt andet: 

De sagde den danske sang er en ung blond pige
for mig var hun en zombie, et levende lig
Jeg var en firserbaby, midt i den kolde krig
og dét var et grimt årti 
Dansk musik var Anne, Sanne, Hanne og Helmig 
det var ikke min kop te eller top ti
Alt hvad jeg ku’ li’ var fra NYC
indtil jeg diggede dybt i den diskografi… 

Og nu, 30 år efter at Per Vers som pre-teen skrev sin første tekst, er den prisvindende sønderjyske super-MC mere aktiv end nogensinde. Samarbejder med Bodil Jørgensen, Allan Olsen, Katinka og Frank Hvam. Modtager af GAFFA Prisen for årets Hip Hop-album for albummet Sidste Omgang med Benny Andersen i 2023. Med Knust Kunst er der lukket op for en ny kreativ åre, hvor sample-æstetik, poetiske tekster og samspil på tværs af tid mødes i en form for hiphop, der ikke minder om noget i hverken ind- eller udland. Knust Kunst 2 er et samarbejde bygget på et simpelt dogme: een gammel dansk plade bliver til musikken på eet nyt nummer. Per Vers blander sig med sin stemme. Ingen yderligere tilsætningsstoffer tilladt.

Hvor den første Knust Kunst havde en kæmpe holdopstilling af musikere som spillede med, mod og rundt om de gamle guldtracks som Per havde fået lov at sample, er det denne helt ind til benet og holder det så simpelt som man kan i hiphop-land. Som Per Vers siger et sted på det kommende album: “Det her er vores legestue for lak og lyrik, pladespiller og poesi, vinyl og vokal. Alt det du hører lige nu kan vi lave live, kun med to grammofoner og en mikrofon. Ingen overdubs, ingen effekter, ingen efterbehandling, ingen studietricks.”

Sådan en regelsætning kræver for det første meget unikke danske numre, der kan rappes over som de er. Og her har Per gravet tolv skønne, skøre skæringer frem fra 1969 til 2007 med obskure navne som Valdemar’s Orchestra, Det Blå Skrig, Hermann Brysch, Fleur De Lis og Snake & Jet’s Amazing Bullitt Band. Og ja, selv Jørgen Wedege, eller kun kendt for “Jamaica” sangen, kan blive til smuk rap-musik. Hvilket sker her på ’Firserbaby’.

Og for det andet skal disse plader så i hænderne den helt rigtige DJ. 

Så er det jo heldigt at Pers mangeårige musikalske makker, DJ og duo-halvdel er den enestående Turkman Souljah. Turkman er en ener på den danske musikscene - Danmarks mest vindende i både danske og internationale DJ-konkurrencer, og verdens formodentlig eneste indehaver af en Ph.D i musik med pladespilleren som hovedinstrument.

Sammen har de en rejse i rytmer, tid og rim klar til os med Knust Kunst 2 og ’Firserbaby’ er det perfekte fløjt til afgang!
 

Per Vers
Instagram I Facebook

 
Julier Bugge