CAT POWER UDGIVER CAT POWER SINGS DYLAN: THE 1966 ROYAL ALBERT HALL CONCERT

 

- udkommer via Domino Rec./Playground Music d. 10. november -

Cat Powers sang-for-sang genopførelse af Dylans legendariske liveoptræden inkluderer 15 tidløse Dylan-klassikere optaget sidste år i London i Royal Albert Hall

Den fantastiske (ja, i vores ord) og skønne (også vores ord) singer-/songwriter Cat Power er på vej med et nyt fascinerende livealbum, "Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert," via Domino Recording Co/Playground Music. Albummet er på gaden fredag den 10. november.
 
Cat Power Sings Dylan er optaget den 5. november 2022 i Londons Royal Albert Hall og ser Cat Power (aka Chan Marshall) levere en sang-for-sang-genopførelse af en af de mest legendariske og transformative liveoptrædener gennem tiderne.
 
Den oprindelige optræden fandt sted på Manchester Free Trade Hall i maj 1966 - men blev længe kendt som "Royal Albert Hall Concert" på grund af en fejlagtigt mærket bootleg. Denne optræden så oprindeligt Bob Dylan skifte fra akustisk til elektrisk midt i showet, hvilket vakte vrede hos folk-purister og for evigt ændrede kursen for rock'n'roll. "Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert" ærer på kærligste og fineste vis Dylans indflydelse på historien og bringer en fortryllende vitalitet til mange af hans mest hædrede sange, herunder "She Belongs to Me" og "Ballad of a Thin Man". Begge får premiere i dag.
 
Lyt til "She Belongs to Me" her og "Ballad of a Thin Man” her
 
“More than the work of any other songwriter, Dylan’s songs have spoken to me, and inspired me since I first began hearing them at 5 years old,” udtaler Marshall.
 
Hendes inderlige og dybtfølte forståelse af Dylans sangskat og materiale lyser op i hvert øjeblik af "Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert." Allerede fra de allerførste sekunder af åbningssangen "She Belongs To Me", skaber Marshall den mærkeligt tryllebundne fornemmelse af at dele sange, der har levet i hendes hjerte i årtier.
 
“When singing ‘She Belongs To Me’ in the past, sometimes I turned it into a first-person narrative – ’I am an artist, I don’t look back.’ I really identified with it like that,” siger Marshall. “But for the show at Royal Albert Hall, I of course, sang it the way it was originally written - with the respect for the composition…and the great composer.”
 
I Cat Powers hypnotiserende og – nærmest – hjemsøgende levering af "Ballad of a Thin Man", bevæger Marshalls vokallevering sig mod det sjælfulde snarere end spottende, men opnår stadig en nærmest elektrisk vildskab. Og som en hilsen til det nok mest legendariske øjeblik fra den oprindelige koncert, hvor en tilskuer råber "Judas!", lige før "Ballad of a Thin Man" begynder, svarer Marshall derefter roligt ved at påkalde navnet Jesus.
 
“It was something impulsive. I wasn’t expecting the audience to recreate their part of the original show as well, but then I wanted to set the record straight – in a way, Dylan is a deity to all of us who write songs.”
 

# # #

 
Der er få stemmer, om nogen, der er dybere forankret i ikonografien og mytologien omkring amerikansk indie-rock end Chan Marshalls. Under kunstnernavnet Cat Power har Marshall udgivet musik i næsten 25 år, og hendes egenskaber som sangskriver, producer og, måske mest bemærkelsesværdigt, som stemme, er kun blevet mere indflydelsesrig med tiden. "Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert" markerer den seneste hjørnesten i en række albums, hvor Marshall genfortolker klassikere fra den amerikanske sangskat, sangbog,  rock'n'roll-historie og mere, herunder "The Covers Record" fra 2000, "Jukebox" fra 2008 og "Covers" fra 2022, hvor sidstnævnte blev hædret af Pitchfork som "her widest ranging yet, illustrating her talent for radical reinvention."
 
Nu genskaber Cat Power Dylans epokegørende koncert fra 1966 - et 15-sangs sæt med klassikere som "It's All Over Now, Baby Blue," "Mr. Tambourine Man," "Like A Rolling Stone" samt flere numre fra "Blonde on Blonde," herunder "Just Like A Woman" - med både hjertelig hengivenhed og en dyb forståelse for sangfortolkningens delikate natur. Lig den originale koncert (og hele Dylans verdensomspændende turné i 1966) holdt Marshall første halvdel af hendes sæt helt akustisk, og gik derefter elektrisk i anden halvdel med hjælp fra sit band, herunder guitarist Arsun Sorrenti, bassist Erik Paparozzi, multiinstrumentalisterne Aaron Embry (mundharmonika, klaver) og Jordan Summers (orgel, Wurlitzer), og trommeslager Josh Adams. I sin egen fortolkning af den historiske aften, nærmest bebor og besjæler Marshall hver sang med lige dele overbevisning og ynde og en mærkbar følelse af beskyttelse, idet hun oversætter og italesætter den anarkiske spænding fra Dylans optræden med en varm og strålende glæde.
 
“I had and still have such respect for the man who crafted so many songs that helped develop conscious thinking in millions of people, helped shape the way they see the world,” says Marshall. “So even though my hands were shaking so much I had to keep them in my pockets, I felt real dignity for myself. It felt like a real honor for me to stand there.”

Tracklist:
 
She Belongs To Me
Fourth Time Around
Visions Of Johanna
It’s All Over Now, Baby Blue
Desolation Row
Just Like A Woman
Mr. Tambourine Man
Tell Me, Momma
I Don’t Believe You (She Acts Like We Never Have Met)
Baby, Let Me Follow You Down
Just Like Tom Thumb’s Blues
Leopard-Skin Pill-Box Hat
One Too Many Mornings
Ballad Of A Thin Man
Like A Rolling Stone

 

CONNECT WITH CAT POWER:

CATPOWERMUSIC // FB // Instagram // Twitter // YouTube

 
Julier Bugge